LMŠ Schoeppenstedt 2014
WKG Schöppenstedt, Niedersächsen (5-ti denní stáž, 07/2014)
Karolína Klímová, klimovak@volny.cz, 774 347 262
Forma organizace: Sdružení rodičů (učitelky jsou členy sdružení), 4-členný výbor (učitelky nejsou členy výboru) řídí finance, členský příspěvek 5EU/měsíc
Výše školkovného:Školka je financována dílem spolkovou republikou, dílem obcí, dílem rodiči – částka, kterou platí rodiče, je stejná jako u dětí, které navštěvují „klasickou“ MŠ (Hauskindergarten).
Principy provozu WKG (Niedersächsen): max 5 hodin denně, max 15 dětí ve skupině, věk dětí 3+, vždy přítomny 2 dospělé osoby, bez povinnosti mít zázemí (zdá se ale, že většina WKG má alespoň maringotku) – organizace WKG se sice snaží o změnu pravidel (ze strany rodičů je silný tlak na prodloužení denní docházky), ale stejně se všichni shodují na tom, že celodenní provoz pouze v lese (venku) není možný (zejména v zimě) – řešením by tedy byla pevná stavba se zázemím, vedle lesa – pak by bylo možno denní počet hodin navýšit
Vzdělávací plán pro WKG – stejný jako pro ostatní školky (každá spolková země trochu jinak, ovšem v předškolním vzdělávání jsou to malé rozdíly)
Učitelky:
- Jsou najmuty sdružením, plat dle „tabulek“ pro pozici „vzdělavatel na předškolním stupni vzdělávání“ a „pomocník“ – mění se od 1.9.2014, kdy ke každé skupině max.15 dětí patří již 2 vzdělavatelé s příslušným ohodnocením
- Vzdělání: 3-letá střední odborná škola nebo vysoká odborná škola v příslušném oboru (social Pedagogik, Elementar Pedagogik); pokud zájemce o práci lektora v lesní školce toto vzdělání nemá, může podmíněnně rok v příslušné organizaci pracovat „na zkoušku“ – pak může na základě doporučení rodičů pokračovat.
- Zde se obě učitelky setkávají několikrát týdně po ukončení programu v lese, aby naplánovaly program dopředu; jinak 1x za rok – setkání pedagogů WKG z celého Německa; 1x za rok – setkání pedagogů WKG spolkové republiky, 2x za rok – regionální setkání – vyměňování zkušeností
- 1 pravidelně docházející dobrovolník 1-2x týdně – učitelka výtvarné výchovy v důchodu
Komunikace s rodiči: denně, osobní setkávání při předává dětí, jinak prostřednictvím výboru sdružení rodičů; cca 1x za 2 měsíce skupinová schůze s rodiči
Akce s rodiči:
- Dle potřeby – zřizování zahrady, oprava maringotky, odvoz dětí na vzdálenější místo atd
- Tradiční akce – dušičky, vánoce, masopust, velikonoce
- Instruktážní – děti poznávají povolání/práci některého z rodičů (hudebník, sedlák atd.)
Děti WKG:
- 15 dětí + děti „na návštěvě“ (ty, které by měly zahájit pravidelnou docházku po letních prázdninách) – celkem 18
- docházka 5 dní v týdnu
Prostředí a vybavení WKG Schöppenstedt:
- 25 ha les v režimu ochrany Landschaftschutzgebiet
- Maringotka s plynovým topením, sud na chytání dešťovky s pumpou, aku-osvětlení, možnost využívat 1 místnost v mládežnickém centru (vzdálená cca 2 km)
- Do terénu: lana, zavírací nože, kladívka, pilky, míč, malování (pastelky, papír, nůžky, lepidlo, nepromokavá plachta na zem, tvrdé podložky), terénní lupy, literatura (klíče k určování atd.), barevné šátky, pojízdná taška, termoska s teplou vodou na umytí rukou, lopatka, děti vlastní baťůžky
Denní režim:
- předání dětí na parkovišti u lesa v 8:00; pokud se z nějakého důvodu opozdí, dovedou děti k maringotce (případně na jiné hrací místo dle zanechaného vzkazu); zahájení dne (krátká říkanka) a odchod do lesa
- volná hra
- 10:00 kruh – společná hra (zvuková, hmatová apod)
- cca 10:30 svačina, kterou si děti přinesou spolu s pitím z domova (po umytí rukou teplou vodou z termosky); děti svačí na místě dle vlastního výběru, 1x za měsíc společné jídlo; žádné cukroví
- volná hra
- 12:00 hraní příběhu (1 lektorka +1 “pomocník“ z řad dětí podle pořadníku) – často stejný příběh po celý týden, někdy příběh na pokračování; principy kritického naslouchání
- cca 12:30 ukončovací kruh (zhodnocení dne, plány na další den, písnička atd.)
- 13:00 předání dětí rodičům na parkovišti
- 10 min denně práce s předškoláky dle metodiky Hören, lauschen, lernen – během času vyhrazeného pro volnou hru
- signál k shromáždění ke společné aktivitě – melodie na flétnu
- cca 1x za měsíc – speciální program (výjezd)
Projekty/aktivity:
- Pěstování dýní 2014 – na kousku pole, který poskytl zdarma místní sedlák (založení pole, osetí, pozorování a měření růstu, sklizeň, využití)
- Obilí 2013 – pozorování růstu obilí, sklizeň, mletí, pečení chleba
- Skřítkové – země skřítků (Waldorf)
- Přírodní barvy
- Příprava marmelád a sirupů (ostružiny, bezinky, pampelišky, jitrocel, jehličí)
- Nácvik práce se zavíracím nožem – „řidičák“ na nůž (pravidla)
WKG a j:
- Nikdo ode mě neočekával, že budu aktivně děti bavit – kdybych se o to pokusila, asi by se dost divily.
- Zapojila jsem se stejně jako kdokoliv z přítomných – když na mě přišla v kruhu řada, při zpěvu atd.
- Nemám pocit, že by má přítomnost děti jakkoliv ovlivnila – krom toho, že se výborně pobavily mou němčinou 🙂
- 1 den jsem strávila ve WKG v Cremlingen – a získala jsem velmi podobné dojmy
- zažila jsem zde nesmírný klid a pohodu na straně učitelek i dětí; dle mého názoru je lesní školka místem, které poskytuje dítěti příležitost prožívat předškolní věk maximálně možným přirozeným způsobem, v jistotě a duševním bezpečí – přesně tak, jak bych to všem dětem přála!